چهارشنبه 28 فروردین 1398

درباره آینه از کتاب تارکوفسکی (بابک احمدی)

   نوشته شده توسط: پیام رنجبران    نوع مطلب :پارگراف‌های مورد علاقه‌ام ،



تارکوفسکی می‌گوید که در آینه بسیاری از نکات را از مارگریتا تره‌خووآ پنهان کرده بود، مثلاً در صحنه‌ی آغازین، آنجا که زن روی نرده‌ها نشسته، به چشم‌انداز می‌نگرد، سیگار می‌کشد و انتظار می‌کشد:«از او طرح داستان را پنهان کردم، نمی‌دانست که آیا همسرش نزد او بازمی‌گردد یا نه. داستان از او پنهان مانده بود، در نتیجه نمی‌توانست در برابر آن واکنشی نشان دهد، او درست همان‌ لحظه‌ای را می‌گذراند که همتای او، مادر من، زمانی تجربه کرده بود، بدون دانشی از پیش در مورد شیوه‌ی دگرگونی زندگی‌اش».




پاره‌های جداگانه‌ای که تره‌خووآ بازی می‌کرد، در خود کامل بودند و بعدها تارکوفسکی آنها را کنار هم قرار داد و نوشت که «این پاره‌های فیلم به راستی دستامد ادراک شهودی خود او بودند». حضور تره‌خووآ در فیلم به معجزه‌ای همانند است، کشیدن تمامی بار عاطفی فیلم با اوست، هرگز نمی‌توان چهره‌ی او را فراموش کرد، آنجا که شوهرش برای مرخصی از جبهه به خانه بازگشته و او به بچه‌ها در آغوش پدر می‌نگرد، خسته از کار، از زمین شستن، از زندگی...

 

 



 

کتاب تارکوفسکی

مولف: بابک احمدی

(صفحه‌ 41)

فیلم «آینه» (1975) آندری تارکوفسکی

 


پیام رنجبران(وبلاگ سیناپس)



برچسب ها: فیلم آینه آندری تارکوفسکی ، فیلم آینه آندری تارکوفسکی 1975 ، کتاب تارکوفسکی بابک احمدی ، فیلم آینه تره‌خووآ ، درباره مارگریتا ترخووآ فیلم آینه ، Mirror Andrei Tarkovsky ، Mirror Andrei Tarkovsky analysis ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.