Arrival

ورود (2016)

کارگردان: دنی ویلنوو

*

بیگانگان و بازگشت جاودان


پیام رنجبران

1

زبان ابزاری است برای ارتباط مابین آدم‌ها، ابزاری که با وجود همه‌ی‌ ایهام و ابهام و سوتفاهم و اختلال‌هایی که در رسانیدن مفهوم در خود دارد اما تنها وسیله‌ای است که در نهایت می‌تواند منجر به پیوند و اتحاد میان انسان‌ها شود، یعنی اگر امیدی به صلح جهانی وجود داشته باشد این مهم فقط از طریق زبان، گفت‌و‌گو و نائل شدن به یک زبان همدلانه برای درک احساسات درونی مشترک ممکن است.

2

(هشدار! خطر اسپویل در این بند)

دکتر «لوییز بنکس» با نقش‌آفرینی «امی آدامز» یک پرفسور زبان‌شناس است! ما در ابتدای فیلم شاهد هستیم که او دخترش را به دلیل سرطان از دست می‌دهد، اما واقعیت چیز دیگری است، بر اساس فرضیه‌ی «ساپیر-وورف» همان‌طور که در فیلم نیز به آن اشاره می‌شود، چنانچه در یک زبان بیگانه غرق شوید، می‌توانید دوباره ذهن‌تان را برنامه‌ریزی کنید و همچنین تلقی‌تان از جهان تغییر خواهد کرد! با ورود بیگانگان به زمین، دکتر «لوییز» پس از کندوکاو فراوان(غرق شدن) و جست‌وجو برای فهم زبان‌ بیگانگان- و بعد از درک آن- توانایی اندیشیدن توسط زبان‌‌شان را به دست می‌آورد و حتی به آن زبان خواب می‌بیند، از این لحاظ ذهنش می‌تواند همانند آن موجودات شروع به کار ‌کند، و این در واقع همان هدیه‌ای است که بیگانگان برای زمین آورده‌اند، چرا که آن‌ها طور دیگری زمان را درک می‌کنند، به نحوی که می‌توانند آینده را ببینند، به همین خاطر است که می‌گویند:«حالا ما به شما کمک می‌کنیم تا سه هزار سال بعد ما از شما کمک بگیریم». بدین‌سان تمام وقایع مربوط به مرگ دخترِ دکتر لوییز، در واقع اتفاقاتی است که قرار است در آینده برای او بیفتد! با همکار فیزیکدانش ازدواج کند و صاحب فرزندی شود، و سپس او را از دست بدهد...دکتر لوییز می‌تواند آینده را بنگرد، او درمی‌یابد که حتی کتابی درباره‌ی زبان بیگانگان و تفسیرش نوشته است و همچنین در گیرودار ورود بیگانگان به زمین و هنگامی که نیروهای ارتش قصد حمله به آن‌ها را دارند به رهبر چین چه و چه‌ها گفته است، شماره تلفن رهبر چین را در «زمان آینده» می‌بیند و حفظ کرده و در «زمان حال» با او تماس گرفته و جلوی یک جنگ بزرگ را می‌گیرد.


3

اما چنانچه در آموزه‌ی «بازگشت جاودان» نیچه دست ببریم یا به نوعی آن‌ را برعکس کنیم به مضمون این فیلم خواهیم رسید. نیچه معتقد است گذشته بارها برای‌مان تکرار می‌شود، درست مثل یک دایره! او در کتاب «چنین گفت زرتشت» می‌گوید:«حقیقت همه کژ وکوژ است. زمان خود دایره‌ای‌ست» در این نظرگاه، منظور این است که ما می‌بایست طوری زندگی کنیم که حاضر باشیم تکرار مجددش را بپذیریم، یعنی چنانچه قرار باشد هزار بارِ دیگر همین زندگی‌مان را زندگی کنیم با اشتیاق و رضایت کامل بپذیریمش. نیچه می‌گوید، گذشته‌ات هر بار و هر لحظه به سراغ تو می‌آید و چنانچه از آن ناراضی هستی، می‌بایست همین حالا دست به‌کار شوی و زندگی‌ات را آن‌گونه که می‌ستایی بسازی؛ یعنی ابتدا گذشته‌ای را که داشته‌ای کاملاً بپذیری و سپس با «اراده‌ی معطوف به قدرت» بر خود، زمان و زندگی چیره گردی. حالا ماجرای دکتر لوییز درست برعکس است، او می‌تواند آینده‌ی زندگی‌‌اش را ببیند اما در کنار لحظات شیرینی که خواهد داشت اتفاق بسیار تلخی‌ را نیز می‌پذیرد که قرار است برای او بیفتد، حتی با این وجود که می‌تواند سرنوشتش را تغییر دهد، کما اینکه جلوی یک جنگ بزرگ را می‌گیرد. بدین‌سان فیلم در واقع می‌خواهد بگوید گاهی اوقات حظ بردن از همان لحظات لذت‌بخش شاید کوتاه به رنجی که می‌بریم می‌ارزد و در نهایت زندگی‌ را آن‌گونه که هست بپذیریم. البته شایان ذکر این‌که، می‌بایست شیوه و کارکرد این نظرگاه را تمیز داد؛ دکتر «آگاهانه» آنچه را که می‌بیند می‌پذیرد و این پذیرش از روی ضعف، بلاهت یا انفعال‌های صوفی‌مآبانه نیست.

4

‌برخی نویسندگان و پژوهشگران مانند «اریک فون دانیکن» معتقدند که در گذشته‌های خیلی دور فرازمینی‌ها و بیگانگان به این سیاره آمده‌اند و خاستگاه ادیان و دانش انسانی در واقع به آن‌ها برمی‌گردد! البته تا به امروز مدارک و سندی که قضاوت علمی را پشت سر نهاده باشد در این باره ارائه نشده و قضیه در حد یک فرضیه باقی مانده است! فیلم چنین ماجرایی را نیز در ذهن تداعی می‌کند؛ بیگانگان که حالا با هدیه‌ای برای بشر آمده‌اند و سپس می‌گویند که سه هزار سال دیگر مجدد بازمی‌گردند؛ از کنار این مسائل که بگذریم ولی جهت شناخت درست مفاهیم رجوع به خاستگاه‌ها-مثلاً اسطوره‌شناسی- بهترین و روشنگرانه‌ترین روش محسوب می‌شود تا ما در بهتر درک کردن موضوعات دچار اشتباه و خطا نشویم. 

5

فیلم «ورود» اثری است ستایش‌برانگیز و عمیق که جای بحث فراوانی به ویژه در زمینه‌ی زبان‌ و اندیشه و پیوندشان دارد؛ کارگردان «دنی ویلنوو» آنچه را که می‌خواسته و در ذهن داشته به بهترین وجه ممکن به اجرا درآورده است، اثری به‌غایت زیبا و لذت‌بخش که ارزش تماشا دارد.

 

 


پیام رنجبران(وبلاگ سیناپس)


نقد فیلم 2017  The square(اینجا)



فیلم: Arrival / ورود / نویسنده: اریک هیزرر (بر اساس داستان «زندگی تو» نوشته‌ی تد چیانگ) / کارگردان: دنی ویلنوو / بازیگران: امی آدامز، جرمی رنر، فارست ویتاکر/ موسیقی: یوهان یوهانسون / محصول: ایالات متحده آمریکا (2016).


برچسب ها: نقد و بررسی فیلم Arrival ، نقد و تحلیل فیلم 2016 Arrival ، نقد فیلم Arrival نیچه بازگشت جاودان ، نقد فیلم Arrival دنی ویلنوو ، فرضیه‌ ساپیر وورف فیلم Arrival ، Denis villeneuve Arrival 2016 ، نقد فیلم ورود 2016 امی آدامز ،

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic