تبلیغات
سیناپس - کتاب « باکونین و آنارشیسم جمع‌گرا » ( برایان موریس )



سوسیالیسم مبتنی بر پوزیتیویسم، اصل «اراده‌ی آزاد» را از بیخ و بن رد می‌کند. سوسیالیسم آنچه رذیلت و فضیلت انسانی نامیده می‌شود را ناشی از عمل مشترک طبیعت و جامعه می‌داند. تمامی انسان‌ها بدون استثنا، در هر لحظه از زندگی‌شان همان هستند که طبیعت و جامعه آن را ساخته...در نتیجه، برای اخلاقی‌کردن انسان‌ها لازم می‌آید که محیط اجتماعی آن‌ها اخلاقی باشد. و این فقط یک راه دارد؛ و آن تأکید بر تحقق عدالت است، یعنی آزادیِ همه در کامل‌ترین نوع مساوات همگانی. شرایط و حقوق نابرابر، و فقدان آزادی که زاییده‌ی این شرایط است، بزرگ‌ترین بی‌عدالتی جمعی است که بی‌عدالتی‌های فردی را موجب می‌شود.


*



آزادی انسان منوط است به پیروی او از قوانین طبیعی‌ای که خود به معنای واقعی کلمه آن‌ را پذیرفته باشد، نه اینکه از بیرون اراده‌‌ای خارجی بر او تحمیل کرده باشد، حال فرقی نمی‌کند که اراده‌ی الاهی باشد یا انسانی، جمعی باشد یا فردی.


*


ماتریالیسم از حیوانیت آغاز می‌کند تا انسانیت را بنا نهد؛ حال آن‌که ایده‌آلیسم از الوهیت می‌آغازد تا بردگی را تثبیت و توده‌ها را به حیوانیتی ابدی محکوم کند. ماتریالیسم اراده‌ی آزاد را رد می‌کند و در نهایت به آزادی می‌رسد؛ ایده‌آلیسم به اسم شأن انسانی، آزادی اراده را جار می‌زند و بر ویرانه‌های آزادی، استبداد را بنا می‌کند. ماتریالیسم اساس استبداد را رد می‌کند، چرا که بحق آن را پیامد حیوانیت می‌داند و معتقد است که پیروزی انسانیت که آرمان و معنای اصلی تاریخ است، تنها با آزادی است که ممکن است تحقق یابد.

 

 

 

(میخائیل باکونین) (1876- 1814)

 

 

برچیده از کتاب «باکونین و آنارشیسم جمع‌گرا»

نوشته‌ی: برایان موریس / ترجمه: سعید فیض‌اله‌زاده


پیام رنجبران( وبلاگ سیناپس)


برچسب ها: باکونین و آنارشیسم جمع گرا ، پاراگراف از کتاب باکونین و آنارشیسم جمع‌گرا ، سخنان میخائیل باکونین ، مارکس و باکونین ، کتاب باکونین و آنارشیسم جمع‌گرا ، کتابهایی که باید بخوانیم ، فهرست پیشنهادی کتاب و رمان وبلاگ سیناپس ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.