سه شنبه 28 آذر 1396

مرسیه و کامیه (ساموئل بکت)

   نوشته شده توسط: پیام رنجبران    نوع مطلب :پارگراف‌های مورد علاقه‌ام ،






مرسیه گفت:« حتا وقتی که با هم هستیم مثل الان، بازو در بازوی هم، دست در دست هم و پاها هماهنگ با هم، در هر لحظه چیزهای زیادی اتفاق می‌افتد که نمی‌توان در یک کتاب بزرگ، در دو کتاب بزرگ، در کتاب تو و کتاب من، جای‌شان داد. بی‌شک به‌خاطر همین فراوانی است که ما مدیون این احساس سودمند هستیم که هیچ‌چیز وجود ندارد، هیچ‌چیز برای انجام دادن و هیچ‌چیز برای گفتن. چون بالاخره انسان خسته‌ می‌شود از این‌که بخواهد با شیر آتش‌نشانی رفع تشنگی کند و از این‌که ببیند چند شمعی که برایش باقی مانده، با مشعل گازسوز، یکی بعد از دیگری ذوب می‌شوند. آن‌وقت، انسان، یک‌بار برای همیشه، خودش را وقف تشنگی و تاریکی می‌کند. این کمتر ناراحت کننده است ولی مرا ببخش، روزهایی وجود دارند که آب و آتش تفکرات مرا اشغال می‌کنند، و در همان‌حال باعث می‌شوند که من شروع به حرف‌ زدن کنم و نشان بدهم که رابطه‌ای بین این دو وجود دارد.»

کامیه گفت:«می‌خواهم چند تا سوأل ساده ازت بپرسم»

 

 

 

*

برچیده از رمانِ «مرسیه و کامیه»

نوشته‌ی «ساموئل بکت» ترجمه‌ی «پویان غفاری»

 


پیام رنجبران(وبلاگ سیناپس)

 

درباره‌ی «دیوید سداریس» (اینجا)


برچسب ها: مرسیه و کامیه ، ابزورد ساموئل بکت ، رمان مرسیه و کامیه ، مرسیه و کامیه ساموئل بکت ، نوبل ادبیات ساموئل بکت ، مرسیه و کامیه پویان غفاری ، تئاتر پوچی ساموئل بکت ،

رضا
چهارشنبه 29 آذر 1396 03:42 ب.ظ
دجال و امام

دجّال ھر مذھب و مکتبی از بطن خودش پدید می آید و اتفاقاً از نزدیکترین حدّ وجود آن صاحب مکتب و
بواسطه مشاھدات و آموزه ھای درجه اول و عالی آن مذھب رشد می کند.
دجّال موسی (ع) ، سامری بود که یک دانشمند بود. دجّال مسیح (ع) ، یھودا بود که از حوارین بود و او ھم
تحصیل کرده ترین حواری مسیح بود. دجّال محمد (ص) ،کسانی چون ابوجھل ، ابوھریره ، کعب الاحبار
وابوموسی اشعری بودند که جملگی از اصحاب نزدیک رسول و ازجمله با سوادترین اصحاب بودند . دجّال
علی (ع) ، ھم عمرعاص بود که او ھم یک فیلسوف بود و از بطن اصحاب صفه رشد نمود . در واقع دجّال
ھر مذھب و مکتبی کسی است که صورت آن آئین را می گیرد و در بطن آن دقیقاً ضد آئین را می پرورد
پس باید فردی بسیار با ھوش باشد. دجّال ھمان مکتب ضد مکتب است . به بیان دیگر دجاّلیت ھر اندیشه
و راھی ھمان فرمالیزم محض ان است که به انواع حیله ھا آراسته شده و مردم را می فریبد .
دجاّلیت ھمان مادیت و دنیویت محض یک مکتب است .
مثلاً دجّال حکمت سقراط ، ارسطو بود یا دجّال فلسفه فویرباخ و ھگل ھم مارکس بود . صورت مجلل می
شود و سیرت واژگون می گردد . مثلاً دجّال عرفان اسلامی، تصوّف فرمالیستی و نمادین است. دجّال ھر
اندیشه ای ،جسمانیت محض آن است .
در قلمرو معانی و ارزشھا ھم این قاعده جاریست . مثلاً دجّال رستگاری امروزه لیبرالیزم است ، دجّال
عدالت ھم دموکراسی است و ھمسان سازی . دجّال عشق ، ھرزه گی است و کلاً دجاّل معنویت ھم
ھنرھای مدرن می باشد ھمانطور که دجّال حکمت ، فلسفه است و ..... و دجّال انسان مدرن نیز آدم
الکترونیکی است .
دجّالیت ، صنعت و تکنیکی است که میخواھد تقدیس شود. بشریتی است که دعوی الوھیّت می کند.

از کتاب " دایره المعارف عرفانی " استاد علی اکبر خانجانی جلد دوم ص 191
پاسخ پیام رنجبران : موفق باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.